Winst en salaris als zelfstandig vastgoedstylist

Het bijhouden van de financiële administratie is vaak niet het leukste onderdeel van het ondernemerschap. Een ‘noodzakelijk kwaad’ dat ook prima uit te besteden valt. Ondanks dat ik al 20 jaar zelf mijn financiën beheer en zelfs de complete boekhouding doe, heb ik vorig jaar een systeem ontdekt waardoor het bijhouden van mijn cijfers echt een feestje is geworden. Vooral omdat ik nu voor het eerst sinds 20 jaar naast een vast salaris mijzelf ook winst uitkeer.

In 1997 startte ik mijn eerste onderneming, een fysieke winkel in klein elektrische design apparatuur. Voordat ik echter van start kon gaan, moest ik eerst nog een examen doen, de Algemene Ondernemersvaardigheden (AOV). Destijds kon je niet zomaar een winkel openen, wanneer je in de detailhandel aan de slag wilde gaan. Onvoorstelbaar als je bedenkt dat je nu op ieder moment je eigen internetshop kunt openen. Dus als afgestudeerd ingenieur kon ik eerst weer de studieboeken induiken om daarna pas als ondernemer aan de slag te gaan.

Gelukkig bestond de AOV uit praktische en leerzame vakken, toegespitst op de praktijk van het ondernemerschap. Ondernemersvaardigheden waar ik als startende ondernemer zeker wat aan had en nog steeds heb. Ik leerde er onder andere mijn administratie op te zetten en de boekhouding te doen. Met als resultaat dat ik die tot op heden nog steeds zelf uitvoer en daar nooit hulp van buitenaf voor heb hoeven in te schakelen.

Tegenwoordig krijg je als startende ondernemer al snel het advies je boekhouding uit te besteden als dit niet ‘je ding’ is. Een dure beslissing, want met de huidige online boekhoudsystemen is het eigenlijk een fluitje van een cent om je eigen financiële administratie bij te houden. Dat je vervolgens voor het opstellen van je eindbalans en resultatenrekening een expert inschakelt, is een tweede. Zelf je administratie bijhouden is daarnaast de beste manier om grip en overzicht te houden op je business.

Ondanks dat ik al 20 jaar mijn boekhouding zelf doe, was het nieuwe systeem wat ik ontdekte een echte eye-opener voor mij. Jarenlang vond ik het lastig om mezelf een ‘vast’ inkomen te geven. De ene maand draai ik veel meer omzet dan de andere en ik wist nooit wanneer het verstandig was om mezelf salaris uit te keren. En als ik dat dan al deed, hoe hoog die mocht zijn. Als je een eenmanszaak hebt, dan bestaat er geen ‘post’ salaris. In je boekhouding spreek je over privé opnames. Alles wat overblijft van je omzet, na aftrek van jouw kosten en afschrijvingen, heet winst. Heel verwarrend, want zo lijkt het net alsof je jezelf winst uitkeert als je een privé opname doet.

Met het nieuwe systeem weet ik precies wat ik doe en keer ik mijzelf, naast een ‘vast’ maandelijks salaris, ook ieder kwartaal winst uit. Ook neem ik met een gerust hart een paar weken per jaar vakantie op, zonder bang te zijn dat ik geen inkomen meer heb. Dat allemaal dankzij ‘ Profit First’, een financieel systeem ontwikkeld door Mike Michalowicz, welke door Femke Hogema in Nederland is geïntroduceerd. Het van oorsprong Amerikaanse boek heeft zij vertaald naar het Nederlands en aangepast aan de Nederlandse belastingsituatie. Na het lezen van het boek over Profit First was ik zo enthousiast, dat ik het meteen heb geïmplementeerd in de Vastgoedstyling Opleiding.

Er was een aantal aanpassingen nodig om deze methode goed werkend te krijgen. Zo ben ik van bank veranderd en werk ik nu 2x per maand op een vaste dag mijn financiële administratie bij. Op die manier ben ik altijd op tijd met het betalen van mijn facturen en heb ik met 1 blik op mijn bank-app altijd en overal zicht op mijn financiële situatie. Ik zie of er genoeg cash aanwezig is voor het betalen van mijn facturen, hoeveel ik gespaard heb voor investeringen voor de lange termijn, hoeveel winst ik reeds heb gemaakt, etc., etc.

Een groot voordel van dit systeem is dat ik veel kostenbewuster ben geworden. Je wordt na een goed betaalde opdracht niet verleid om meteen die mooie iMac te kopen 😉 Automatisch reserveer je een deel van de omzet voor lopende kosten en investeringen voor de lange termijn. Pas op het moment dat die potjes goed gevuld zijn, weet je dat je weer mag of moet investeren in je bedrijf. Zodat je niet aan het eind van de maand erachter komt dat je al je omzet hebt geherinvesteerd in zaken waarmee je jouw bedrijf helemaal niet helpt te groeien.

Het basis-principe van Profit First is dat je meteen, op het moment dat je omzet maakt en jouw facturen door je klanten worden betaald, de cashflow gaat splitsen. Een deel reserveer je voor je bedrijf en het andere deel voor jezelf. De verhouding waarin je dit doet, is afhankelijk van het type bedrijf, je omzet en de fase waarin je bedrijf verkeert. Het leuke is dat je daarom als starter ook meteen winst kunt maken.

Het feit dat ik nu elke maand een ‘vast’ salaris aan mijzelf kan en durf uit te keren en daarnaast ook winst ontvang, maakt mijn boekhouding extra leuk. In mijn geval trakteer ik mijn gezin op leuke uitjes van mijn speciale ‘winst-potje’. Zaken waaraan ik normaal gesproken niet zo snel geld aan uit zou geven. Nu ik mijzelf beloon met echte winst, die ik ook echt voor privé-gebruik moet aanwenden (dus niet stiekem mag investeren in een gadget voor de zaak), worden mijn ondernemerschap voor mijn gezin veel zichtbaarder en leuker. Creating memories!

Ben je vastgoedstylist of heb je net een opleiding Vastgoedstyling afgerond en wil je de Profit First methode ook toepassen in jouw vastgoedstyling bedrijf? In ons ‘Programma Ondernemen in Vastgoedpresentatie’ gaan we dieper op deze materie in. We laten je zien hoe jij dit systeem zelf kunt implementeren, zodat je altijd op ieder moment duidelijkheid hebt over jouw financiële bedrijfssituatie en kun je vanaf de start van je bedrijf winst maken, ook als vastgoedstylist!