7 Tips voor meer winst!

Iedere vastgoedstylist droomt van een succesvol bedrijf. Succesvol kan je op veel verschillende manieren interpreteren. Dit hoeft zeker niet altijd te maken te hebben met veel omzet draaien. Echter als je een gezond bedrijf wilt hebben, waar jij voor een lange periode gelukkig in wilt werken dan is winstgevendheid wel een vereiste. Het zorgt ervoor dat jij gemotiveerd blijft in en aan je bedrijf te werken, en daarnaast dat jouw bedrijf kan blijven bestaan. Geld is in feite voor een bedrijf wat bloed is voor een lichaam. Door te stromen blijven ze gezond!

Hierbij 7 tips die je helpen jouw bedrijf in woningpresentatie winstgevend te maken.

1. Keer jezelf winst uit!

Duhhh…. zul je misschien denken. Zo kan ik ook tips verzinnen. 😉 Maar deze tip is echt goud waard. Hoe vaak wij niet in de valkuil zijn getrapt door ons zelf geen winst of nog erger geen salaris uit te keren. Van alle kanten hoor je dat het verstandig is, zeker als startende ondernemer, je opbrengsten weer te (her)investeren in je bedrijf. Dat wordt op den duur zo’n gewoonte dat je ook later, als je bedrijf prima loopt, veel te weinig aan salaris uitkeert en gewoon nooit winst ontvangt.

Als starter is het zo belangrijk gemotiveerd te blijven. Juist in die eerste paar jaren, stoppen veel ondernemers, omdat ze het toch niet meer zien zitten een eigen bedrijf te voeren. Probeer daarom zo snel mogelijk jezelf salaris uit te keren en winst te reserveren. Dat maakt uiteindelijk dat je energie krijgt van je bedrijf en gaat groeien.

2. Word een specialist

In ons geval een expert in woningpresentaties. Als je gespecialiseerd bent in één bepaald vak, val je sneller op. Je wordt voor klanten veel aantrekkelijker, omdat zij op zoek zijn naar experts en niet naar alles-doeners. Hierdoor word je beter gevonden en kun je de juiste prijzen voor je diensten vragen. Bovendien zal het je rust en zelfvertrouwen geven.

De grootste valkuil voor vastgoedstylisten is dat ze ook interieurstyling aan hun dienstenpakket toevoegen. Aangezien dit echt een ander vakgebied is, zal het je veel tijd en energie kosten beide vakgebieden bij te houden. Het is makkelijker om je te focussen op één specialisme.

3. Houd je perfectionisme in toom

Realiseer je dat alles een concept is, iets is nooit af. Streven naar perfectionisme is mooi, maar pas op dat het je niet tegenhoudt stappen te nemen. In de praktijk zien we dat vooral vrouwen ‘last’ hebben van hun perfectionisme. Wij hebben er een handje van opdrachten pas op te leveren als we 100% tevreden erover zijn. Zonde want 80% is in de meeste gevallen goed genoeg. Die laatste 20% kosten je veel extra tijd en energie, die je niet direct terug verdient. Ook zien we vaak dat starters wachten met met ondernemen totdat hun website helemaal af is. Je kunt je diensten ook zonder website verkopen! 😉

4. Durf fouten te maken

Duik in het diepe en maak veel fouten! Leren doe je door te doen. En als je gaat doen, maak je fouten. Dat hoort erbij.  Wees daar niet bang voor. In de meeste gevallen worden die ‘fouten’ door anderen helemaal niet opgemerkt en jij leert ervan! Het zorgt ervoor dat jij sneller ervaren wordt en jouw bedrijf zich sneller verder ontwikkelt, waardoor jij sneller succesvol wordt en winst gaat maken.

5. Volg een informatiedieet

Internet heeft ervoor gezorgd dat er een enorme overkill aan informatie is. Interessante berichten die in je mailbox, in je tijdlijn op Insta of via WhatsApp op je telefoon binnen komen. Allemaal prikkels waardoor je snel afgeleid raakt tijdens je dagelijkse werkzaamheden. En waardoor je niet lekker in je flow komt.

Bekijk kritisch op welke manier en op welke momenten van de dag je al deze informatie tot je toelaat. Welke informatie heb je überhaupt nodig om meer winst te maken?

6. Zet oogkleppen op

Laat je niet afleiden door de concurrentie. Bij een ondernemingsplan zal altijd een concurrentie-onderzoek horen. Maar als je eenmaal jouw markt kent, je hebt bepaald waar jij je op gaat richten, stop dan met loeren naar je concurrenten. Je wordt hier alleen maar onzekerder van. De grote valkuil is dat je dan kiest voor diensten of tarieven die niet bij je passen. En dat je niet je eigen unieke werkwijze ontwikkelt. Het gevolg is dat je hierdoor niet echt gelukkig wordt van je werkzaamheden en anderzijds wordt je ook minder snel gevonden door jouw ideale doelgroep. Klanten kiezen uiteindelijk voor die vastgoedstylist die bij hen past.

7. Ga automatiseren

Als startende vastgoedstylist verwacht je in eerste instantie niet dat je een groot deel van je tijd achter je computer zult doorbrengen. We helpen je graag uit de droom dat je als zelfstandig vastgoedstylist de hele dag bezig bent met het stylen van woningen. 😉 Je bent namelijk ook ondernemer en dus moet je facturen maken, je website bijhouden, mailtjes sturen, afspraken plannen, etc. etc.

Kies voor slimme systemen die je tijd (en dus geld) besparen en waarmee je snel eenvoudige dagelijkse handelingen kunt automatiseren. Dat is in de meeste gevallen goedkoper dan diensten uit te besteden. Door tijd te besparen en je kosten tevens laag te houden zal jouw winst toenemen.