De basis voor een succesvol bedrijf in vastgoedstyling
Wat een succesvol bedrijf inhoudt, kan ik je helaas niet vertellen. Succes heeft voor iedere ondernemer een andere betekenis. De ene ondernemer zoekt het vooral in de (hoge) omzetcijfers, de andere in de mogelijkheid om vanuit huis te werken. Op zich maakt het ook niet uit wat succesvol precies inhoudt, als jij maar weet wat het voor jou betekent. Wat wel belangrijk is, is dat je een gezond bedrijf creëert dat bestaansrecht heeft en houdt. Een financieel gezond bedrijf heeft een continue geldstroom van inkomsten en uitgaven met als resultaat een inkomen voor de eigenaar. Alleen dan kan een bedrijf blijven bestaan.
Zeker nu in deze tijd waarin het coronavirus ervoor zorgt dat veel bedrijven ‘plat’ liggen en er geen omzet of veel minder omzet wordt gedraaid dan normaal, kun je duidelijk zien welk bedrijf zijn financiën wel op orde heeft. En dan zie je ook dat er geen verschil bestaat tussen een groot of klein bedrijf (1-pitter). Ons idee van een gezonde business is dat je als bedrijf (of zzp-er) altijd een buffer van minimaal 3 maanden hebt. Dat geeft je dan ook de mogelijk en de tijd om je dienstenpakket aan te passen aan de nieuwe situatie. In deze tijd door bijvoorbeeld diensten te ontwikkelen geschikt voor de nieuwe ‘afstands’-economie.
Op internet kun je veel informatie vinden over het starten van een bedrijf. Er zijn voldoende voorbeelden van ondernemingsplannen waarmee je direct aan de slag kunt gaan. Maar een goed ondernemingsplan maakt nog niet dat jij ook meteen een succesvol bedrijf hebt. Ondernemen blijft altijd een kwestie van doen. Trial en error, het gaat niet van zelf……. Ondernemen doe je door te proberen. Ervan te leren en weer doorgaan. Stapje voor stapje bereik je zo de top van de berg.
Ik heb, ongeduldig als ik ben, naar mijn idee er te lang over gedaan om een succesvol bedrijf in vastgoedpresentatie op te zetten. In de beginperiode begreep ik maar niet waarom het zo moeizaam ging. Ik had zoveel ‘zaadjes’ geplant. Maar net zoals echte zaden hadden mijn ‘zaadjes’ ook tijd nodig om te ontkiemen. Ik hielp ze niet door met mijn vingers in de aarde te gaan wroeten en aan de eerste kleine scheutjes te gaan trekken. Elke dag een beetje aandacht en liefde bleek veel effectiever 😉
Terugkijkend onderscheid ik 5 pijlers die onmisbaar zijn voor de basis van een succesvol bedrijf.
1. Focus
Zonder focus schiet je als ondernemer alle kanten op. De vrijheid, die het ondernemen biedt, maakt dat er veel afleidingen op de loer liggen. Als thuiswerkende zzp-er ga je heel makkelijk tijdens jouw ‘werkuren’ andere dingen doen. Denk aan kleine huishoudelijke taakjes, zoals de was draaien, je werkkamer opruimen, etc.. Maar ook de prikkels van buitenaf (telefoon, social media, familie) zijn enorme stoorzenders in je dagelijkse werkzaamheden. Allemaal zaken die je afleiden je grote droomdoel te bereiken. Ook is het lastig te onderscheiden wat werkzaamheden zijn die er echt toe doen. Je kunt het ontzettend druk hebben met allerlei taakjes, zoals je website blijven perfectioneren, maar dat zal er echt niet voor zorgen dat jouw bedrijf meer klanten krijgt.
2. Branding
Jij bent uniek, als één-pitter en zzp-er ben je tevens je eigen merk. Maak daarom van jezelf een sterk merk, waarmee je je eigen klanten trekt en je je makkelijker onderscheidt van de concurrentie. Volg niet klakkeloos stappenplannen of templates van anderen. Die zullen echt niet voor jou werken, geloof me 😉 Ik heb het vaak genoeg geprobeerd. Veel slimmer is het om jouw sterktes en zwaktes te vertalen naar je eigen unieke sterke merk. Op die manier creëer je een bedrijf dat als een jas past, zowel qua werkzaamheden als qua uitstraling.
3. Winstgevend plan
Een succesvol bedrijf kan alleen blijven bestaan als de financiën op orde zijn. Plannen helpen je gefocust te blijven. Winstgevende plannen zorgen ervoor dat je die dingen doet, waarmee jij je bedrijf gezond houdt. Welke verdienmodellen passen bij jou en jouw bedrijf? In hoeveel uur wil je bepaalde omzetdoelen halen? Hoeveel inkomen heb je nodig om van te leven? Allemaal vragen die duidelijk worden in dit plan. Een plan dat je op koers houdt. Je ziet zo snel of je de geplande route volgt of het spoor bijster bent. In het laatste geval weet je precies hoe je moet bijsturen.
4. Marketing
Een helder marketingplan zorgt ervoor dat jij automatisch de juiste klanten aantrekt. Klanten die graag jouw diensten of producten willen aanschaffen. Veel ondernemers zijn heel goed in hun vak en ook vastgoedstylisten kunnen woningen perfect stylen voor de verkoop. Maar aan het verkopen van onze eigen diensten hebben we allemaal een broertje dood. Een goede marketingstrategie maakt dat je voor je gevoel niet hoeft te verkopen. Dat klanten als vanzelf op je pad komen, zodat je moeiteloos je diensten verkoopt, zonder ‘verkoperig’ te hoeven zijn.
5. Systemen
Als zzp-er is het altijd ‘me, myself and I’. Jij bent naast specialist in vastgoedpresentatie ook administrateur, webmaster, secretaresse, etc. Er zijn geen afdelingen in jouw bedrijf die bepaalde taken voor je uitvoeren. Je kunt natuurlijk experts inhuren die werkzaamheden van jou overnemen, maar dat kan pas op het moment dat je voldoende omzet genereert. Tot die tijd is het slimmer zo snel mogelijk de juiste systemen te implementeren die jou het leven als ondernemer makkelijker maken. Mede dankzij het internet en de computer kun je veel handelingen automatiseren. Dat bespaart jou tijd, die je bijvoorbeeld beter kunt besteden aan het uitoefenen van je vak. Daar verdien je je geld mee, niet met de rompslomp er omheen.
De bovenstaande 5 pijlers zijn wellicht open deuren voor je. Het klinkt zo makkelijk. Maar doen blijft altijd lastig en kost gewoon tijd. In het programma Ondernemen in Vastgoedpresentatie hebben we de pijlers voor je opgeknipt in overzichtelijke stappen. Zo kun jij stap-voor-stap de beste basis creëren voor een succesvol bedrijf. Meer weten? Klik hier voor meer informatie.