Zonder doel geen succesvol bedrijf in vastgoedstyling
Als je niet oppast word je als ondernemer alle kanten opgestuurd. Niet alleen door alle berichten die je leest in de media (en op Social Media!) maar ook door alle verleidingen waar je als ondernemer bloot aan wordt gesteld. Heb je eenmaal aan het ondernemerschap geroken, dan zie je opeens overal kansen waar je meteen in wilt springen. đ
Hoe zorg je ervoor dat je niet continue wordt afgeleid en focus houdt op jouw eigen bedrijf en die zaken die er echt toe doen om jouw bedrijf succesvol te maken? Want je bent niet zomaar gestart met jouw bedrijf, het is geen uit de hand gelopen hobby, maar âserious businessâ. Je wilt je vak uitoefenen, klanten helpen, erkenning over je kwaliteiten en een inkomen waarvan je goed rond komt.
Wat bloed is voor je lichaam, is geld voor je bedrijf. Zonder stromend bloed kan jouw lichaam niet functioneren. Hetzelfde geldt voor jouw bedrijf. Zonder geldstromen heeft jouw bedrijf geen overlevingskansen.
Dat betekent dat je omzet moet draaien, dat je je diensten moet verkopen zodat jij kunt doen wat je zo graag wilt doen, namelijk vastgoedstyling!
Een gezond en succesvol bedrijf krijg je door heldere doelen te stellen. Doelen zorgen ervoor dat jij in actie komt. Dat je gaat doen, dat je fouten maakt, daarvan leert en weer doorgaat. Iedere dag een klein stapje richting het grote doel maakt dat je niet doelloos ronddwaalt, maar heel gericht stapje voor stapje dichter bij een succesvol bedrijf komt. En ook als je van de weg afbuigt, dan zal een duidelijk doel er ook weer voor zorgen dat je jezelf bijstuurt en alsnog de juiste richting kiest.
Als je start als zelfstandig vastgoedstylist lijkt het maken van een heldere doelstelling misschien makkelijk. Je wilt een succesvol bedrijf in vastgoedstyling. Maar wat is succesvol voor jou? Heeft succes te maken met een bepaalde omzet, met een bepaald aantal opdrachten per maand, een bepaald inkomen, of een bepaald aantal uren dat je per week wilt werken? De definitie van succesvol zal voor iedereen anders zijn en op ieder moment een andere betekenis hebben. En wanneer wil je precies succesvol zijn, hoeveel tijd gun jij jezelf?
Begin daarom met het bepalen van een jaardoel. Dat is een overzichtelijk termijn waarin je veel resultaat kunt behalen. Een jaardoel kan een onderdeel zijn van jouw lange termijnplanning, maar omdat ik nog niemand ken die de toekomst kan voorspellen, vind ik het persoonlijk niet zinvol om een uitgewerkt meerjarenplan te maken. Je kunt best ideeën hebben voor over een paar, maar waarschijnlijk heb je die plannen al in je achterhoofd als je je jaardoelen concreet gaat formuleren.
Om een voorbeeld te noemen. Mijn lange termijndoel is financiële onafhankelijkheid. Ik weet alleen nog niet precies wanneer en hoe ik dat wil en kan bereiken en of mijn bedrijf daar onderdeel van is. Ieder jaar maak ik voor mijzelf de balans op. De ene keer gebeuren er op privévlak dingen die dit groter plan mogelijk maken, het andere jaar helpt mijn bedrijf deze doelstellingen te halen. Ik hang hier echter geen cijfers aan vast, want ik weet niet hoe de wereld er over een paar jaar uitziet en welke kansen ik krijg. Ik heb dit groter plan wel in gedachten op het moment dat ik mijn jaardoelen bepaal.
Je jaardoelen kun je op papier uitschrijven, maar ik denk dat je als vastgoedstylist, net zoals ik, visueel bent ingesteld en een visiebord daarom beter werkt. Beelden zeggen meer dan woorden. Mijn advies is te starten met het zoeken naar afbeeldingen (virtueel of fysiek) die jouw doelen voor komend jaar uitdrukken. Focus daarbij niet alleen op je zakelijk doelen maar ook op privé-vlak. Als startende ondernemer is het belangrijk de balans te vinden (en te houden) tussen je zakelijke en je privé-leven. Deze grens is niet altijd even duidelijk en daarom heel belangrijk om in de gaten te houden. Het zou zonde zijn als je over een paar jaar erachter komt dat je je privé-leven hebt verwaarloost omdat jouw bedrijf al je aandacht opslokte.
Dus vergeet niet je hobbyâs, je gezin, je partner of andere voor jou belangrijke privĂ© aangelegenheden op het visiebord te plaatsen. Probeer wel concreet te worden. Je kunt naast plaatjes ook woorden en getallen voor je visiebord verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan omzetcijfers, aantal werkuren, of aantal vakantie weken. Zo daag je jezelf nog meer uit en maak je je doelen meetbaar.
âAls je niet weet waar je heengaat, zal elke weg je daar naar toe leiden.â
Lewis Carroll
Heb je al je doelen gevisualiseerd? Maak er dan een mooie collage van. Als vastgoedstylist zal dat niet een al te moeilijke opgave voor je zijn ;-). Hang âm op in je werkplek, zodat je dagelijks aan je doelen wordt herinnerd en je minder geneigd bent van je route af te wijken. Je zult zien dat wat in het begin van het jaar nog onmogelijk bleek, aan het eind van het jaar heel haalbaar blijkt te zijn. Jouw visiebord is het perfecte uitgangspunt voor je business- en marketingplan. Het zorgt ervoor dat jij je focust op die dingen die er toe doen en dat je de juiste beslissingen neemt zowel zakelijk als privĂ©!
Heb je er hulp bij nodig? Neem dan een kijkje bij ons Programma Ondernemen in Vastgoedpresentatie, de ideale start voor een succesvol bedrijf in vastgoedstyling.