In 4 stappen naar Keurmerkstylist Vastgoed
17 oktober 2021 
3 min. leestijd

In 4 stappen naar Keurmerkstylist Vastgoed

Vastgoedstyling is een heerlijk beroep als je gevoel hebt voor styling. De hele dag bezig zijn met het inrichten van woningen voor de verkoop, wie wil dit nu niet? 😉 Maar hoe krijg je een goedlopend bedrijf en weet je dat de diensten die je levert van goede kwaliteit zijn. Wij, Ursula en Liesbeth, de oprichters van de Vastgoedstyling Opleiding, hebben beiden onafhankelijk van elkaar de reis naar een succesvol bedrijf in vastgoedstyling voltooid. We geven je in dit artikel graag wat tips waarmee jij handvatten hebt om stapsgewijs jouw droom op het gebied van vastgoedstyling uit te laten komen.

1. Het vak leren

De eerste stap is kennis te vergaren over het vak. Dat wil zeggen een opleiding te gaan volgen. In Nederland bestaat (nog) geen officieel erkende vastgoedstyling opleiding, dus geen studie die je op mbo, hbo of universitair niveau kunt volgen. Verschillende bedrijven en instituten bieden een ‘cursus c.q. opleiding’ aan, waarbij certificaten worden uitgereikt. Een officieel landelijk erkent diploma in dit vakgebied kun je nog niet halen.

Realiseer je dus dat een certificaat ‘Vastgoedstyling’ in feite niet zoveel zegt over iemands kwaliteiten. Het geeft alleen aan of je een cursus of opleiding heeft gevolgd. Sommige opleidingen (waaronder ook de Vastgoedstyling Opleiding) kiezen daarom voor een eindopdracht. Zodat ook werkelijk getoetst wordt of de opgedane kennis in het vakgebied van voldoende niveau is.

Welke opleiding of cursus vastgoedstyling kun je dan het beste kiezen? Vooral eentje die bij jou past. Bedenk op welke manier jij wilt leren (online, schriftelijk, 1-daagse, etc.). Hoeveel tijd je hiervoor kunt en wilt reserveren en wat je budget is. En verdiep je ook in de lesstof en opbouw van een opleiding. Wil je ‘één trucje’ leren of wil je jezelf door ontwikkelen en ontdekken welke deelgebieden binnen het vakgebied het beste bij jou passen?

2. Je eigen bedrijf opstarten

Ervan uitgaande dat je als zelfstandig ondernemer aan de slag wilt, dan ga je ook een eigen bedrijf starten. Dat is stap 2. Super gaaf om te doen, maar dat betekent wel dat je tijd moet reserveren voor het ondernemerschap. Je kunt dan niet meer de hele dag bezig zijn met vastgoedstyling. In de praktijk zal je ‘slechts’ 50% van je tijd kunnen besteden aan het vak en de andere 50% aan het ‘ondernemen’. Het is dus wel echt iets dat je moet willen. 😉

Als je een bedrijf gaat starten, begin je met het kiezen van een bedrijfsnaam, een logo ontwerpen, een website ontwikkelen, je boekhouding opzetten, een business- en marketingplan maken, etc. Daarna kun je jouw onderneming inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Best wel veel zaken moet je van te voren regelen en ook tijdens het ondernemen zal je met echte ondernemersactiviteiten bezig blijven. Bedenk goed van te voren wat je zelf wilt en kunt doen en waar je hulp van experts voor nodig hebt. Zeker als je net start, is het onverstandig om meteen veel geld uit te geven en je in de schulden te steken. Probeer daarom in de beginfase veel zelf te doen. Daar leer je veel van en misschien ontdek je dat je daar ook je eigen  creativiteit in kwijt kan!

Heb je nog geen ervaring als ondernemer? Dan is het ondernemerschap eigenlijk ook een nieuw vak dat je moet leren. Ook daar helpen we je graag bij. Speciaal voor vastgoedstylisten hebben we het Programma Ondernemen in Vastgoedpresentatie ontwikkeld, waarin je stapsgewijs jouw eigen bedrijf gaat opzetten.

3. Uren draaien

Als je bedrijf is gestart en je kunt jouw eerste klanten helpen, dan wordt het echt heel leuk! Dan begint fase 3: Het vak uitoefenen en ervaring opdoen. Je komt bij verkopers thuis en gaat ze helpen met de presentatie van hun woning voor de verkoop. De eerste opdrachten kosten je waarschijnlijk nog veel tijd en energie, maar al doende leert men. Het gaat je steeds makkelijker af, je krijgt routine en voelt je steeds meer een echte professional in het vakgebied.

Je leert steeds beter met klantverwachtingen om te gaan en jouw bedrijf wordt een ‘geoliede machine’. Je ontdekt welke onderdelen binnen vastgoedpresentatie het beste bij jou en je bedrijf passen en je kunt je verder specialiseren binnen het vakgebied (bijvoorbeeld woningfotografie, woningvideo, meubelverhuur, artist impressions, etc). Hierdoor trek je nog makkelijker de juiste doelgroep aan en zullen klanten ‘automatisch’ bij jou terecht komen.

Hoe lang het duurt voordat je een goedlopend bedrijf krijgt, is moeilijk aan te geven. Dat hangt helemaal af van de tijd en energie die je hiervoor beschikbaar hebt. Als je fulltime aan de slag gaat, kun je binnen 1 à 2 jaar aardig op weg zijn. Heb je er nog een parttime baan naast of run je je bedrijf op parttime basis, dan zal het wat langer duren.

4. Erkenning professionaliteit

En dan komt het moment dat je jezelf niet meer als starter ziet. Je merkt dat je op zoek gaat naar erkenning, dat je ziet dat jij een echte professional in je vakgebied bent en dat je je positief onderscheidt van de ‘starters’. Dat was voor ons de reden dat we in 2014 Keurmerkstylist wilden worden. Niet om meer klanten te krijgen, maar we zochten vooral naar een bevestiging dat we echt goed waren in ons vak. Het Keurmerk Vastgoed gaf ons de zekerheid dat we op het goede pad waren. Dat we diensten voor de juiste prijs aanboden, waardoor we een gezond bedrijf konden runnen.

Ondernemen leer je met vallen en opstaan en je hebt een lange adem en veel doorzettingsvermogen nodig om een goedlopend eigen bedrijf neer te zetten. Maar het resultaat is dan wel dat je iedere dag vrolijk opstaat en zin in je werk hebt. We helpen je graag om dat te bereiken. Heb je interesse in het vakgebied? Download de brochure, daar lees je meer over de Opleiding Vastgoedstylist.

Reactie plaatsen