Cookies?
Benieuwd of het vak van vastgoedstylist iets voor je is? Kom dan naar de online informatiebijeenkomst.
bijeenkomst vastgoedstylingReserveer je GRATIS plek

Page content

article content

Hoe is vastgoedstyling in Nederland ontstaan?

In Nederland wordt verkoopstyling, ook wel vastgoedstyling genoemd, een steeds bekender fenomeen. Een aantal jaren geleden moest je nog aan heel veel verkopers uitleggen wat een verkoopstylist of vastgoedstylist precies doet. Tegenwoordig is verkoopstylingadvies in veel gevallen een vast onderdeel van het verkoopproces van een woning.

Waar komt de term vastgoedstyling vandaan?

De term verkoopstyling en vastgoedstyling betekenen hetzelfde. De begrippen worden door elkaar gebruikt. Vaak spreken ‘consumenten’ van verkoopstyling en wordt onderling tussen professionals de term vastgoedstyling gebruikt. Het is de vertaling van de oorspronkelijke Engelse term ‘Home Staging’.

Home Staging volgens Wikipedia is

Home staging is the act of preparing a private residence for sale in the real estate marketplace. The goal of staging is to make a home appealing to the highest number of potential buyers, thereby selling a property more swiftly and for more money. Staging techniques focus on improving a property’s appeal by transforming it into a welcoming, attractive product that anyone might want. People usually use arts, painting, accessories, lights, greenery, and carpet to stage the home, to give potential buyers a more attractive first impression of the property

Een echt goede Nederlandse vertaling van de term ‘staging’ is er helaas niet, waardoor nu de termen vastgoedstyling en verkoopstyling in Nederland door elkaar worden gebruikt. Vastgoedstyling drukt mijn inziens beter uit dat het gaat om het stylen van vastgoed (onroerend goed voor de verkoop). Verkoopstyling is eigenlijk een algemene term die je ook zou kunnen gebruiken voor alles wat je wilt stylen voor de verkoop.

De geschiedenis van vastgoedstyling in Nederland

Gezien het feit vastgoedstyling pure marketing is, is het niet zo gek dat dit vak uit Amerika komt. In de jaren 70 gebruikte Barb Schwarz, interieurstylist van oorsprong, als eerste de term ‘staging the home for sale’, nadat zij ‘agent’ werd in de vastgoedwereld. Als interieurstylist had zij feeling met de inrichting van woningen. Zij zag een gat in de markt door interieurstyling te combineren met het verkopen van woningen.

In de jaren 80 begon zij haar eigen opleidingsinstituut. In onderstaand filmpje kun je zien wat de 3C’s zijn waarmee zij zo beroemd werd.

Vervolgens introduceert eind jaren 90 de Amerikaanse Ann Maurice home staging in Engeland met het tv-programma ‘House Doctor’. In dat programma hielp zij iedere week huiseigenaren met de verkoop van hun huis in de UK met behulp van styling tips. Het programma werd zo populair dat ‘House doctoring’ een veel gebruikte term in Engeland werd voor home staging.

In Nederland werd verkoopstyling pas echt bekend door het tv-programma TV Makelaar. Dit programma begon vroeger met de zoektocht naar een woning. Later werd ook de verkoop van woningen een vast onderdeel. Wanhopige huiseigenaren werden geholpen met de presentatie van hun woning, zodat hun woning wel verkocht wordt.

In 2014 kwam de variant TV Makelaar: ‘Mission Impossible’. Woningen die heel erg verouderd zijn of een extreme inrichting hebben, krijgen in dit programma een complete make-over. Een volledig klusteam wordt ingezet om de woning voor de verkoop aantrekkelijk te maken.

Zeer vermakelijk om te zien. Helaas krijgen huiseigenaren hierdoor wel een vertekend beeld over de inhoud van ons vakgebied. Zij denken dat een volledige verbouwing er ook bij hoort of dat verkoopstyling een enorme investering is. Het positieve effect van dit tv-programma is echter wel dat vastgoedstyling wel meer bekendheid in Nederland heeft gekregen. Huiseigenaren en makelaars weten inmiddels dat verkoopstyling hen kan helpen de woning sneller en voor een betere prijs te verkopen.

Wat betekent vastgoedstyling?

Vastgoedstyling is het professioneel restylen van woningen voor de verkoop met een relatief laag budget. Belangrijk aspect daarbij is dat een woning zo aantrekkelijk mogelijk voor een zo breed mogelijke groep potentiële kopers wordt gepresenteerd, waardoor die snel en tegen de best mogelijke prijs worden verkocht.

Populair gezegd, de ‘t’ wordt uit een thuis gehaald

 

verkoopstylist worden

In bovenstaand voorbeeld zie je dat de inrichting van de woonkamer na verkoopstyling veel aantrekkelijker is geworden voor een grote doelgroep.

Presenteren doet begeren!

Uit de praktijk is gebleken dat in een oververhitte woningmarkt (zoals op dit moment) het effect van vastgoedstyling vooral een hogere verkoopprijs is. Een paar jaar geleden, toen de woningmarkt ‘op slot’ zat, was vastgoedstyling vooral gericht op het verkorten van de verkoopperiode.

Feit is dat vastgoedstyling de basis is voor een aantrekkelijke vastgoedpresentatie. Een woning presenteren voor de verkoop, zowel online op internet als offline tijdens een bezichtiging, start met het aantrekkelijk stylen van een woning. Alleen van een goed gestylde woning kunnen aantrekkelijke foto’s gemaakt worden, zodat de presentatie op internet potentiële kopers verleidt.

Liesbeth Oldeman
Liesbeth Oldeman is expert in woningpresentaties en Keurmerkstylist Vastgoed. Naast haar eigen bedrijf, LO studio woningpresentatie, waar zij verkopers helpt, doceert zij aan de Vastgoedstyling Opleiding. Zij blogt regelmatig over vastgoedpresentatie, waarbij zij zowel verkopers tips geeft voor een optimale presentatie van hun woning als startende vastgoedstylisten voor een succesvol bedrijf in vastgoedstyling.

Comment Section

0 reacties op “Hoe is vastgoedstyling in Nederland ontstaan?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.