Page content

10 Tips waarmee je sneller een succesvolle vastgoedstylist wordt

article content

10 Tips waarmee je sneller een succesvolle vastgoedstylist wordt

Het vak van vastgoedstyling heeft een enorme aantrekkingskracht op (meestal) vrouwen. Het droombeeld bestaat dat je met alleen maar stylen je brood kunt verdienen. Helaas moet ik je dan teleurstellen. Vastgoedstylisten (dan praat ik over de zelfstandige ondernemers) moeten ook ondernemen. Zonder klanten geen werk en zonder facturen geen inkomsten. Het ondernemerschap wordt nog wel eens over het hoofd gezien.

Na een paar dagen ben je nog geen zelfstandige vastgoedstylist! Ook al wordt dat door menig opleidingsinstituut verkondigd. Na een vastgoedstyling opleiding van een paar dagen ben je echt nog niet zover om meteen klanten op continue basis te helpen. Misschien dat je via via al snel een opdracht hebt, maar een bedrijf opzetten en runnen, duurt echt veel langer.

Van de groep mede-cursisten (10 dames) ben ik de enige die echt het vak uit is gaan oefenen en zoveel jaren later er een goedlopend bedrijf van heeft gemaakt. Het grote voordeel wat ik destijds had, is dat ik al jarenlang ondernemer was, dus die voorspong had ik al, maar aangezien het werk totaal verschilde met die van mijn vorige onderneming moest ik wel een nieuwe klantenkring gaan opbouwen.

Om ervoor te zorgen dat je niet in dezelfde valkuil stapt als ik, heb ik 10 tips voor je verzameld waarmee je sneller succesvol wordt in het vak vastgoedstyling.

1. Spring in het diepe

Veel startende vstgoedstylisten hebben vaak nog een betaalde (part)time baan en durven pas helemaal op vastgoed over te gaan op het moment dat hun bedrijf gaat groeien. Voor groei van een bedrijf heb je naar mijn idee volledige focus nodig. Een bedrijf starten kost gewoon veel energie. Op het moment dat je de eerste klanten krijgt, kun je sneller gaan groeien. Je kunt dan je portfolio gaan opbouwen, je kunt gaan investeren in promotie en op die manier ontstaat een sneeuwbal effect. Dat effect duurt veel langer, of blijft uit, als de noodzaak er niet is om omzet te draaien. Bijvoorbeeld omdat je toch nog een goed betaalde parttime baan ernaast hebt.

2. Je website is nooit af

Bij een nieuw bedrijf hoort een goede website. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat die nooit af is en nooit perfect. Het is een enorme valkuil om door te blijven ‘stylen’ aan je website. Je teksten continue aan te passen, omdat je er nog niet tevreden over bent. Belangrijker is dat die website er snel is. Dat jouw contactgegevens er duidelijk op staan en dat bezoekers worden getriggerd contact met je op te nemen.

3. Alles is een concept

Net zoals je website kun je je helemaal vastbijten op je logo, je huisstijl en je diensten. Realiseer je echter dat die nooit af zijn. Goed is goed. Als je blijft streven naar perfectie, duurt het opzetten van je bedrijf te lang en gaat het je te veel energie, tijd en geld kosten voordat je je eerste klanten kunt helpen. Ga meteen ondernemen en beschouw alles als een concept. Een concept is ook nooit af, maar kan altijd een keer worden verbeterd.

4. Blijf leren

Na het voltooien van je opleiding denk je misschien dat je alles weet van vastgoedstyling. Niets is minder waar. Vastgoedstyling blijft zich verder ontwikkelen, net als de woningmarkt en woningpresentaties. Ook binnen vastgoedstyling kun je je gaan specialiseren. Denk aan woningfotografie, meubelverhuur, het schrijven van adviesrapporten, etc. Welk onderdeel vind jij het allerleukste en waar ontdek je dat je nog bij kunt leren? Ook ik blijf continue nieuwe dingen leren, waardoor ik mijzelf verder kan specialiseren als woningpresentatiespecialist.

5. Zoek sparringpartners

Ondernemen kan best eenzaam zijn. Je moet het in je eentje doen en hebt niemand naast je waarmee je kunt overleggen wat je in bepaalde situaties het beste kunt doen. Familieleden en vrienden kunnen je best steunen, maar echt begrijpen wat je doet is wat anders. Sommige ondernemers hebben er veel baat bij om af en toe op plekken te werken waar meer zzp-ers zitten. Dat kan zorgen voor leuke kruisbestuivingen. Ik heb ondertussen hele waardevolle contacten opgedaan binnen de Keurmerkstylisten Vastgoed. Zij zitten in dezelfde branche, komen dezelfde problemen tegen en wij inspireren elkaar, zodat we door blijven groeien.

6. Sluit je aan bij een beroepsvereniging

Ook een beroepsvereniging kan ervoor zorgen dat je makkelijk in contact komt met gelijkgestemden. Bovendien helpen ze je om je werkzaamheden te professionaliseren. BNS Crisp organiseert regelmatig interessante excursies en powersessies. Je omringt je hierdoor automatisch met professionals uit dezelfde branche.

7. Organiseer je dagelijkse werkzaamheden

Als zelfstandig ondernemer die thuis werkt is het heel makkelijk je te laten afleiden door niet-werk gerelateerde activiteiten. Hoe vaak ik vroeger niet werd gevraagd om op school te helpen omdat ik ‘toch thuis werkte’. Ondertussen kan ik heel makkelijk nee zeggen. Ik heb ervaren hoe het is om werkzaamheden die je overdag niet kunt uitvoeren, omdat je graag anderen wilt helpen. Dat betekent dat je ’s avonds of in het weekend die tijd moet inhalen, terwijl vrienden en kennissen dan wel lekker vrij zijn. Ik hanteer nu vaste dagen waarop ik in en aan mijn bedrijf werk.

8. Kies je ideale klant

Als je weet wie je graag wilt helpen met welk probleem, dan scheelt je dat een heleboel extra werkzaamheden die zeer frustrerend kunnen zijn. Klanten die niet bij je passen, maar waar tegen je geen nee wilt zeggen, helpen uiteindelijk je bedrijf niet verder. De kans is groot dat dergelijke klanten je teveel energie kosten en het resultaat niet datgene is wat die klant had verwacht. Schep dus duidelijkheid in wat je doet en voor wie. Dat voorkomt aan beide kanten een boel teleurstellingen.

9. Durf te investeren

Ondernemen is ook durven investeren. Dat is heel eng, maar wel noodzakelijk om verder te komen. Investeren kan in apparatuur die je nodig hebt om je dienst uit te voeren, maar ook in extra hulp. Zijn er onderdelen die jou echt niet liggen, zoals de boekhouding? Schakel dan een boekhouder in die jou helpt. Heb je behoefte aan feedback van professionals, zodat de koers van jouw bedrijf daarmee duidelijker wordt? Denk dan aan een coach. Bepaal hoeveel je wilt investeren en waarin. Het gaat uiteindelijk om de return of investment. Investeringen moeten zichzelf weer terug verdienen.

10. Beloon jezelf!

Omdat ondernemen eenzaam kan zijn, is er ook niemand die jou een schouderklopje geeft als je bijvoorbeeld een nieuwe klant hebt binnengehaald of een opdracht fantastisch hebt afgerond. Trakteer jezelf op beloninkjes. Ik zelf vind het heerlijk om af en toe buiten de deur te werken op mooie locaties met een heerlijk stukje taart erbij ? Ook een dagje inspiratie opdoen op beurzen of musea vind ik heerlijk. Bedenk waar je blij van wordt en combineer dat met je werk. Zo blijft ondernemen echt een feestje!

Liesbeth Oldeman
Liesbeth Oldeman is expert in woningpresentaties en Keurmerkstylist Vastgoed. Naast haar eigen bedrijf, LO studio woningpresentatie, waar zij verkopers helpt, doceert zij aan de Vastgoedstyling Opleiding. Zij blogt regelmatig over vastgoedpresentatie, waarbij zij zowel verkopers tips geeft voor een optimale presentatie van hun woning als startende vastgoedstylisten voor een succesvol bedrijf in vastgoedstyling.

Comment Section

2 reacties op “10 Tips waarmee je sneller een succesvolle vastgoedstylist wordt


Door Karin op 28 januari 2017

Handige tips.. ik heb er zin in en ben er klaar voor!


Door Liesbeth Oldeman op 29 januari 2017

Hoi Karin, we helpen je graag een succesvolle vastgoedstylist te worden!

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.