10 Tips om sneller succesvol vastgoedstylist te worden
19 augustus 2021 
4 min. leestijd

10 Tips om sneller succesvol vastgoedstylist te worden

Het vak van vastgoedstyling heeft een enorme aantrekkingskracht op (meestal) vrouwen. Hoe heerlijk is het om eindelijk dat werk te gaan doen waar je blij van wordt. Een vak wat je als zelfstandig ondernemer kunt uitoefenen, maar ook in vast dienstverband bijvoorbeeld op een makelaarskantoor. Wij vinden het super om te zien dat veel vastgoedstylisten, net zoals wij destijds, kiezen voor het ondernemerschap.

Vergeet niet dat een nieuw vak leren wat anders is dan leren ondernemen. Maar ook bij dat laatste helpen wij je graag, zodat je niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden. Of naar een dure business coach gaat die jou 1 trucje leert, die eigenlijk helemaal niet bij jou past.

We moedigen je graag aan om je dromen na te jagen. Is die droom om als zelfstandig vastgoedstylist aan de slag te gaan, zodat je iedere dag blij wakker wordt omdat je het mooiste vak uitoefent? Lees dan onze tips uit de praktijk, waarmee je sneller succesvol wordt in het vak vastgoedstyling.

1. Spring in het diepe

Veel startende vastgoedstylisten hebben vaak nog een betaalde (part)time baan en durven pas fulltime te gaan ondernemen op het moment dat hun bedrijf gaat groeien. Realiseer je dan dat je voor de start van jouw bedrijf volledige focus nodig hebt. Dit kost gewoon heel veel tijd & energie. Op het moment dat je de eerste klanten binnen krijgt, zul je zien dat er een sneeuwbal effect gaat ontstaan. Mond-op-mond reclame gaat werken, jouw portfolio groeit waardoor je veel aantrekkelijker wordt voor klanten en zij jou ook sneller gaan vinden. Dit proces gaat sneller als jij fulltime hiermee aan de slag kunt gaan. Heb je nog een partime baan ernaast? Dan heb je natuurlijk nog wel een basisinkomen, maar zal het je meer tijd kosten om je bedrijf te starten.

2. Je website is nooit af

Bij een nieuw bedrijf hoort een goede website. Wij spreken uit eigen ervaring ……Die is nooit af en nooit perfect. 😉 Het is een enorme valkuil om tijdens de opstartfase van je bedrijf je website te blijven verbeteren. Veel belangrijker is het om die website, ook al is het maar 1 pagina, snel live te zetten. Zorg dat jouw contactgegevens er duidelijk op staan en dat je bezoekers aanzet contact met je op te nemen. Zonder website kun je ook prima je diensten verkopen!

3. Alles is een concept

Net zoals met een website zien we dat veel starters zich helemaal vastbijten op hun logo, huisstijl en dienstenpakket. Ook die blijven altijd voor verbetering vatbaar. Als je blijft streven naar perfectie, duurt het opzetten van je bedrijf te lang en kost het je te veel energie, tijd en geld voordat je je eerste klanten kunt helpen. Ons advies is om meteen te gaan ondernemen en alles als een concept te beschouwen. Een concept is nooit af en kan altijd een keer worden verbeterd. Ondertussen help jij je eerste klant!

4. Blijf leren

Na het voltooien van een vakopleiding denk je misschien dat je alles weet over je vakgebied. Niets is minder waar. Vastgoedpresentatie is continue aan verandering onderhevig, net zoals de woningmarkt. Je kunt je in ons vakgebied zeker verder te specialiseren. Denk aan woningfotografie, meubelverhuur, artist impressions, etc. Welk aspect van vastgoedpresentatie vind jij het allerleukste? Kun je daar een echte specialist in worden, zodat je nog aantrekkelijker wordt voor jouw klanten?

5. Zoek sparringpartners

Ondernemen kan best eenzaam zijn. De meesten van ons doen het alleen en hebben niemand in de buurt om mee te sparren over het vak. Familieleden en vrienden zullen je vast steunen, maar echt begrijpen wat je doet is wat anders. Sommige ondernemers hebben er veel baat bij om af en toe op plekken te werken waar meer zzp-ers zitten. Dat kan zorgen voor leuke kruisbestuivingen. Je kunt je ook aansluiten bij regionale ondernemersnetwerken. Wil je je omringen met professionals uit hetzelfde vakgebied? Als je bij de Vastgoedstyling Opleiding een opleiding volgt, krijg je toegang tot de Vastgoedstyling Community. Een online community waar regelmatig online en live sessies worden georganiseerd om elkaar te inspireren op het gebied van vastgoedpresentatie en het ondernemerschap.

6. Plan je werktijden

Als je vanuit huis werkt, is het heel makkelijk je te laten afleiden door niet-werk gerelateerde activiteiten. Hoe vaak wij niet werden gevraagd om op school te helpen omdat we toch thuis waren. Vanuit huis werken is net zo belangrijk als het hebben van een vaste baan bij een werkgever. Plan daarom je werktijd in je agenda en zorg dat die werktijden heilig zijn. Doe je dat niet? Dan betekent dat je ’s avonds of in het weekend die tijd moet inhalen, terwijl vrienden en kennissen dan wel lekker vrij zijn. Het makkelijkst is om vaste dagen te hanteren waarop je in en aan je bedrijf werkt.

7. Beschrijf je ideale klant

Als je weet wie je graag wilt helpen, dan zul je zien dat jouw ideale klant sneller bij je aanklopt. We begrijpen dat je zoveel mogelijk klanten wilt helpen. Maar klanten die niet bij jou passen kunnen voor veel stress en teleurstelling zorgen. Als ondernemer heb jij het heft in handen en kun je zelf bepalen voor wie je wat wilt doen. Beschrijf in detail je ideale klant, zodat je met die input ook de juiste teksten en diensten kunt ontwikkelen om hen aan te trekken.

8. Kies je niche

Als je weet wie jouw ideale klant is, stem dan je diensten en werkwijzen op hen af. Met welk probleem willen zij geholpen worden? En met welke diensten en werkwijzen speel jij op hun behoeftes in. Kiezen is lastig, maar het is efficiënter gericht te schieten dan met hagel om klanten te trekken. Zorg dat jouw website en diensten aantrekkelijk zijn voor jouw ideale klant. Je zult zien, zo wordt je sneller door hen gevonden en komen klanten ‘automatisch’ naar jou toe.

9. Maak geen schulden

Als ondernemer zul je af en toe ook moeten investeren. Dat is heel eng, maar soms wel noodzakelijk om verder te komen. Investeren kan in apparatuur en software die je nodig hebt om je dienst uit te voeren, maar ook in extra hulp. Zijn er dingen die jou echt niet liggen, zoals de boekhouding? Schakel dan een boekhouder in die jou helpt. Doe dat echter pas op het moment dat je daar ook de financiën voor hebt. Als vastgoedstylist heb je geen lening nodig om het vak succesvol uit te voeren. Bepaal van te voren dus goed hoeveel je kunt en wilt investeren en waarom dit noodzakelijk is. Investeringen moeten zichzelf ook weer terug verdienen. Dus investeer pas in die mooie fotocamera, als je zeker weet dat je professioneel vastgoedfoto’s gaat maken voor klanten.

10. Beloon jezelf!

Omdat ondernemen eenzaam kan zijn, is er ook niemand die jou zomaar een schouderklopje geeft als je een nieuwe klant hebt binnengehaald of een opdracht fantastisch hebt afgerond. Dat moet je echt zelf doen. Trakteer jezelf daarom. Tussendoor een ijsje halen in de stad? Of een mooi bloemetje kopen aan het eind van een productieve werkweek? Verwen jezelf met kleine traktaties dan blijft ondernemen echt een feestje!

Reactie plaatsen