Do's & Dont's van een vastgoedstylist
Gratis downloaden

Page content

article content

Hoe krijg ik mijn eerste klanten als verkoopstylist?

Je hebt je vastgoedstyling opleiding afgerond en bent klaar om aan de slag te gaan. Super veel zin in. Je handen kriebelen om interieurs voor de verkoop in te richten. Klanten blij te maken met een fantastische presentatie van hun woning, zodat kopers er als een blok voor vallen.

Wat veel verkoopstylisten helaas vergeten, is het maken van een plan om hun eerste klanten te werven. Dat is jammer, want zonder klanten zit je thuis duimen te draaien en heb je geen inkomsten. Ook doe je geen ervaring op in je vak. En zo zie ik regelmatig startende vastgoedstylisten die door negatieve ervaringen tijdens de start van hun bedrijf het bijltje erbij neergooien en besluiten dat het ondernemerschap niets voor ze is.

Heel erg zonde, want ik heb ervaren dat het anders kan en dat je als vastgoedstylist wel een succesvol bedrijf in vastgoedstyling kunt opzetten. In dit artikel geef ik je tips hoe je je eerste klanten kunt krijgen, maar ook om door te groeien naar een constante stroom van klanten en dus inkomsten.

Begin met je eigen netwerk

De eenvoudigste manier om je eerste klanten te werven, is je eigen netwerk hiervoor in te schakelen. Vertel aan je familie, je vrienden, kennissen, leden van je sportclub, enthousiast over de nieuwe uitdaging die je bent aangegaan. Probeer niet meteen te verkopen, maar communiceer helder welke problemen je oplost en voor wie je dit doet. Belangrijk is dat zij onthouden waarvoor jij ingeschakeld wilt worden. Vraag eventueel om jouw boodschap in hun eigen netwerk te delen.

Zeker als je nog nooit een opdracht hebt uitgevoerd, is het interessant om in dit netwerk, eventueel voor een speciaal tarief, je eerst ‘stage’-opdrachten te werven. Hiermee kun jij beginnen je portfolio op te bouwen, referenties te verzamelen en ontdek je hoe jij je diensten het beste vorm kunt geven en verkopen. Omdat dit super waardevolle informatie voor jou is, mag je hiervoor ook een lagere prijs vragen.

Ook online via social media kun je snel in je vriendenkring bekendheid creëren. Plaats leuke quotes, mooie plaatjes en handige tips op Facebook, Twitter of Instagram. Je hoeft zeker niet alle kanalen in te zetten. Kies het kanaal waar je al regelmatig aanwezig bent.

Netwerken in ondernemerskringen zijn ook interessant voor je ondernemers skills en bekendheid.
Check welke ondernemersnetwerken bij jou in de regio zitten. Bezoek verschillende bijeenkomsten en ervaar of het iets voor je is. Als startende ondernemer kun je hier veel van leren, omdat je in een korte tijd je eigen bedrijf leert pitchen. Bedenk wel van te voren wie je doelgroep is en of de kans groot is dat je die ook zult ontmoeten.

Klanten werven via netwerken is interessant omdat het ‘warme’ contacten zijn. Warme contacten kennen jou, vertrouwen je en zullen daardoor sneller klant van je worden dan ‘koude’ contacten. Koude acquisitie is eigenlijk een vak apart. Voor de meeste vastgoedstylisten is het zeer demotiverend om hiermee aan de slag te gaan.

Maar onderstaande tips wil ik je niet onthouden, want nooit geschoten is altijd mis 😉

  • Contact opnemen met makelaars in jouw regio
    Bedenk je goed dat zij regelmatig door startende vastgoedstylisten worden benaderd. Wil je graag samenwerken met een makelaar? Check dan eerst of je niet een makelaar in je eigen netwerk hebt, die je (via via) kent. Samenwerken gaat om vertrouwen. Verwacht daarom niet dat een onbekende makelaar zomaar opdrachten geeft aan een startende vastgoedstylist zonder ervaring.
  • Contact opnemen met eigenaren of makelaars van slecht gepresenteerde woningen.
    Je kunt op Funda gaan zoeken naar woningen die langer dan 6 maanden te koop staan. Meestal is daar iets mis met de presentatie van de woning. Deze verkopers of de verkopende makelaar kun je benaderen. Maar ook hier is belangrijk dat jij jezelf de vraag stelt waarom deze verkopers ‘zomaar’ met jou in zee willen gaan.

Omdat je als vastgoedstylist voornamelijk in je eigen regio werkt, is het ook slim om je bedrijf lokaal te promoten.

Hier een paar ideeën voor meer bekendheid in je eigen regio

  • Adverteren in lokale krantjes; vraag de redactie om een (betaald) redactioneel stuk. Een losse advertentie heeft vaak weinig zin.
  • Free publicity is helemaal mooi. Schrijf een interessant persbericht en stuur dit naar (lokale) redacties.
  • Je website op internet promoten via Google Adwords.
  • Een advertentie campagne op Facebook of Instagram starten (als je actief bent op social media).
  • Flyeren in jouw regio.
  • Beursstand huren tijdens nieuwbouw evenementen.
  • Lezingen/workshop geven bij de lokale volksuniversiteit.
  • Gratis inloopavond/spreekuur organiseren, eventueel in samenwerking met een makelaar.

Zo zijn er vast nog wel meer originele acties te verzinnen om je eerste klanten te vinden. Ik ben benieuwd of jij nog meer tips hebt. Laat het ons weten door ze onderaan het artikel te plaatsen!

Geef ook niet op als je niet meteen de eerste maanden bent volgeboekt. Het starten van een eigen bedrijf kost veel tijd. Dat gaat met vallen en opstaan. Worstel je enorm om je bedrijf winstgevend te maken? Wij coachen en begeleiden vastgoedstylisten in het Vastgoedstyling Business Boost Programma. Wil je meer informatie hierover? Neem dan contact met ons op!

Liesbeth Oldeman
Liesbeth Oldeman is expert in woningpresentaties en Keurmerkstylist Vastgoed. Naast haar eigen bedrijf in woningpresentaties, doceert zij bij de Vastgoedstyling Opleiding. Ook is zij vaste blogger op Huislijn.nl en schrijft zij artikelen waarin zij tips geeft aan verkopers om hun huis optimaal voor de verkoop te presenteren.

Comment Section

5 reacties op “Hoe krijg ik mijn eerste klanten als verkoopstylist?


Door Carin van Amerongen op 15 augustus 2017

Wat een ontzettend goed blog Liesbeth! Punt 2. Is best “tricky” Verkopers hebben een rotsvast vertrouwen in hun makelaar en wanneer hij/zij geen heil in verkoopstyling ziet krijg je ook geen reactie of erger een boze reactie (ervaring). Ik stuur met enige regelmaat een flyer naar desbetreffende makelaar en niet meer naar de verkoper. Wil immers een lange, zakelijke relatie met de makelaar opbouwen.


Door Liesbeth Oldeman op 15 augustus 2017

Hi Carin, bedankt voor de complimenten. Je hebt helemaal gelijk en daarom heb ik ook de opmerking erbij geplaatst, dat je heel goed moet weten waarom ze wel met jou in zee willen gaan. Als je toevallig de verkopers kent, dan is dit makkelijker. Maar inderdaad verstandig om een goede relatie met de verkopende makelaar op te bouwen!


Door Manou Rottiers op 16 augustus 2017

Mooie samenvatting. Ik zou nog als doelgroep notarissen, bouwpromotoren en coöperaties willen toevoegen. Succes met je opleidingen.
Groet,


Door Liesbeth Oldeman op 16 augustus 2017

Hi Manou, bedankt voor je tips!

Groetjes,
Liesbeth


Door Bas op 28 augustus 2017

Goed artikel bedankt voor de tips.

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: