Page content

article content

De basis voor een succesvol bedrijf

Wat een succesvol bedrijf inhoudt, kan ik je helaas niet vertellen. Succes heeft voor iedere ondernemer een andere betekenis. De ene ondernemer zoekt het vooral in haar omzetcijfers, de andere in de mogelijkheid om vanuit huis te werken. Op zich maakt het ook niet uit wat succesvol  precies inhoudt, als jij maar weet wat het voor jou betekent. Wat wel belangrijk is, is dat je een gezond bedrijf creëert dat bestaansrecht heeft en houdt. Een financieel gezond bedrijf heeft een continue geldstroom van inkomsten en uitgaven met als resultaat een inkomen voor de eigenaar. Alleen dan kan een bedrijf blijven bestaan.

Op internet kun je heel veel informatie vinden over het starten van een bedrijf. Je vindt er genoeg voorbeelden van ondernemingsplannen waarmee je direct aan de slag kunt. Maar een goed ondernemingsplan maakt nog niet dat jij ook meteen succesvol bedrijf hebt. Ondernemen blijft een kwestie van doen. Trial en error, het gaat niet van zelf……. Stapje voor stapje bereik ook jij de top van de berg.

Ik heb, ongeduldig als ik ben, naar mijn idee te lang over gedaan om een succesvol bedrijf in vastgoedpresentatie op te zetten. In de beginperiode begreep ik maar niet waarom het zo moeizaam ging. Ik had zoveel ‘zaadjes’ geplant. Maar net zoals echte zaden hadden deze ‘zaadjes’ ook tijd nodig om te ontkiemen. Ik hielp ze niet door met mijn vinger in de aarde te gaan wroeten en aan de eerste kleine scheutjes te gaan trekken. Elke dag een beetje aandacht en liefde bleek veel effectiever 😉

Terugkijkend onderscheid ik 5 pijlers die onmisbaar zijn voor de basis van een succesvol bedrijf.

1. Focus

Zonder focus schiet je als ondernemer alle kanten op. De vrijheid die ondernemen biedt, maakt dat er veel afleidingen op de loer liggen. Als thuis werkende zzp-er ga je heel makkelijk tijdens jouw ‘werkuren’ andere dingen doen. Denk aan kleine huishoudelijke taakjes, zoals de was draaien, je werkkamer opruimen, etc.. Maar ook de prikkels van buitenaf (telefoon, social media, familie) zijn enorme stoorzenders in je dagelijkse werkzaamheden. Allemaal zaken die je afleiden je grote droomdoel te bereiken.

2. Branding

Jij bent uniek en als één-pitter, zzp-er ben je ook je eigen merk. Maak daarom van jezelf een sterk merk. Daarmee trek je je eigen klanten aan en kun je je makkelijker onderscheiden van de concurrentie. Probeer er achter te komen wat jou sterktes en zwaktes zijn en vertaal dat naar je eigen unieke sterke merk. Op die manier creëer je een bedrijf dat je past als een jas, zowel qua werkzaamheden als qua uitstraling.

3. Winstgevend plan

Een succesvol bedrijf kan alleen blijven bestaan als de financiën op orde zijn. Plannen helpen je gefocust te blijven. Winstgevende plannen zorgen ervoor dat je die dingen doet, waarmee jij je bedrijf gezond houdt. Welke verdienmodellen passen bij jou en jouw bedrijf? In hoeveel uur wil je bepaalde omzetdoelen halen? Hoeveel inkomen heb je nodig om van te leven? Allemaal vragen die duidelijk worden in dit plan. Een plan houdt jou op koers. Je ziet snel of je de geplande route volgt of het spoor kwijt bent. In het laatste geval weet je precies hoe je moet bijsturen. 

4. Marketing

Een helder marketingplan zorgt ervoor dat jij automatisch de juiste klanten aantrekt. Klanten die graag jouw diensten of producten willen aanschaffen. Veel ondernemers zijn heel goed in hun vak en vastgoedstylisten daarnaast ook heel creatief. Maar aan verkopen hebben we allemaal een broertje dood. Een goede marketingstrategie maakt dat je voor je gevoel niet hoeft te verkopen. Dat klanten als vanzelf op je pad komen, zodat je moeiteloos je diensten verkoopt, zonder verkopering te hoeven zijn.

5. Systemen

Als zzp-er is het altijd ‘me, myself and I’. Jij bent naast specialist in vastgoedpresentatie ook administrateur, webmaster, secretaresse, etc. Er zijn geen afdelingen in jouw bedrijf die bepaalde taken voor je uitvoeren. Je kunt natuurlijk experts inhuren die taken van je overnemen, maar dat kan pas op het moment dat je voldoende omzet genereert. Tot die tijd is het slimmer zo snel mogelijk de juiste systemen te implementeren die jou het leven als ondernemer makkelijker maken. Mede dankzij het internet en de computer, kun je veel handelingen automatiseren. Dat bespaart jou tijd, die je bijvoorbeeld beter kunt besteden aan het uitoefenen van je vak. Daar verdien je je geld mee, niet met de rompslomp er omheen.

De bovenstaande 5 pijlers zijn wellicht open deuren voor je. Het klinkt zo makkelijk. Maar doen blijft altijd lastig en kost gewoon tijd. In de Cursus Ondernemen in Vastgoedpresentatie hebben we de pijlers voor je opgeknipt in overzichtelijke stappen. Zo kun jij stap-voor-stap de beste basis creëren voor een succesvol bedrijf. Meer weten? Klik hier voor meer informatie over deze cursus.

Liesbeth Oldeman
Liesbeth Oldeman is expert in woningpresentaties en Keurmerkstylist Vastgoed. Naast haar eigen bedrijf, LO studio woningpresentatie, waar zij verkopers helpt, doceert zij aan de Vastgoedstyling Opleiding. Zij blogt regelmatig over vastgoedpresentatie, waarbij zij zowel verkopers tips geeft voor een optimale presentatie van hun woning als startende vastgoedstylisten voor een succesvol bedrijf in vastgoedstyling.

Comment Section

0 reacties op “De basis voor een succesvol bedrijf

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.