In Nederland wordt verkoopstyling, ook wel vastgoedstyling genoemd, een steeds bekender fenomeen. Een aantal jaren geleden moest je nog aan heel veel verkopers uitleggen wat een verkoopstylist of vastgoedstylist precies doet. Tegenwoordig is verkoopstylingadvies in veel gevallen een vast onderdeel van het verkoopproces van een woning.
Waar komt de term vastgoedstyling vandaan?
De term verkoopstyling en vastgoedstyling betekenen hetzelfde. De begrippen worden door elkaar gebruikt. Vaak spreken ‘consumenten’ van verkoopstyling en wordt onderling tussen professionals de term vastgoedstyling gebruikt. Het is de vertaling van de oorspronkelijke Engelse term ‘Home Staging’.
Home Staging volgens Wikipedia is
Home staging is the preparation of a private residence for sale in the real estate marketplace.The goal of staging is to make a home appealing to the highest number of potential buyers, thereby selling a property more swiftly and for more money. Staging techniques focus on improving a property's appeal by insuring it is a welcoming, attractive product that any buyer can see himself/herself living in and, thus, desire to purchase.
Een echt goede Nederlandse vertaling van de term ‘staging’ is er helaas niet, waardoor nu de termen vastgoedstyling en verkoopstyling in Nederland door elkaar worden gebruikt. Wij zijn trouwens ook het enige land in de wereld die de term 'home staging' niet gebruikt. ;-(
Vastgoedstyling drukt ons inziens beter uit dat het gaat om het stylen van vastgoed (onroerend goed voor de verkoop). Verkoopstyling is eigenlijk een algemene term die je ook zou kunnen gebruiken voor alles wat je wilt stylen voor de verkoop.
De geschiedenis van vastgoedstyling in Nederland
Gezien het feit vastgoedstyling pure marketing is, is het niet zo gek dat dit vak uit Amerika komt. In de jaren 70 gebruikte Barb Schwarz, interieurstylist van oorsprong, als eerste de term ‘staging the home for sale’, nadat zij ‘agent’ werd in de vastgoedwereld. Als interieurstylist had zij feeling met de inrichting van woningen. Zij zag een gat in de markt door interieurstyling te combineren met het verkopen van woningen.
In de jaren 80 begon zij haar eigen opleidingsinstituut. In onderstaand filmpje kun je zien wat de 3C’s zijn waarmee zij zo beroemd werd.
Vervolgens introduceert eind jaren 90 de Amerikaanse Ann Maurice home staging in Engeland met het tv-programma ‘House Doctor’. In dat programma hielp zij iedere week huiseigenaren met de verkoop van hun huis in de UK met behulp van styling tips. Het programma werd zo populair dat ‘House doctoring’ een veel gebruikte term in Engeland werd voor home staging.
In Nederland werd verkoopstyling pas echt bekend door het tv-programma TV Makelaar. Dit programma begon vroeger met de zoektocht naar een woning. Later werd ook de verkoop van woningen een vast onderdeel. Wanhopige huiseigenaren werden geholpen met de presentatie van hun woning, zodat hun woning wel verkocht wordt.
In 2014 kwam de variant TV Makelaar: ‘Mission Impossible’. Woningen die heel erg verouderd zijn of een extreme inrichting hebben, krijgen in dit programma een complete make-over. Een volledig klusteam wordt ingezet om de woning voor de verkoop aantrekkelijk te maken.
Zeer vermakelijk om te zien. Helaas krijgen huiseigenaren hierdoor wel een vertekend beeld over de inhoud van ons vakgebied. Zij denken dat een volledige verbouwing er ook bij hoort of dat verkoopstyling een enorme investering is. Het positieve effect van dit tv-programma is echter wel dat vastgoedstyling wel meer bekendheid in Nederland heeft gekregen. Huiseigenaren en makelaars weten inmiddels dat verkoopstyling hen kan helpen de woning sneller en voor een betere prijs te verkopen.
Waarom vastgoedstyling?
Professionele vastgoedstylisten stylen woningen voor de verkoop met een relatief laag budget en in een korte periode. Het doel is dat de woning daardoor aantrekkelijk wordt voor een breed publiek, waardoor veel potentiële kopers interesse in de woning krijgen. Des te meer animo er voor een woning is, des te hoger de verkoopprijs is en/of des te sneller de woning wordt verkocht. Het is in feite pure vastgoedmarketing!
Met bestaand meubilair is een rommelige puber-kamer omgetoverd tot een aantrekkelijker slaapkamer!
Presenteren doet begeren!
Vastgoedstyling zorgt ervoor dat kopers die een woning bezichtigen het 'wow-gevoel' krijgen en zich er meteen thuis voelen. De kans is dan groot dat ze verliefd worden op die woning en deze graag willen kopen.
Voor huiseigenaren is het ook prettig als hun woning door vastgoedstylisten voor de verkoop klaar wordt gemaakt. Ze kunnen zo hun huis zonder enige schroom op Funda aan de hele wereld ten toon kunnen stellen. Professionele vastgoedstylisten toveren hun 'thuis' om tot een 'aantrekkelijk huis' voor kopers. Persoonlijke elementen worden verwijderd, zonder dat dat ten koste gaat van de sfeer van de woning.
Maar makelaars hebben natuurlijk ook baadt bij vastgoedstyling. Enerzijds zorgt vastgoedstyling voor een succesvollere verkoop van woningen, anderzijds zijn professionele woningpresentaties een pluspunt voor het bedrijfsimago.
Wil je meer weten over dit vakgebied? Meld je dan vrijblijvend aan voor een gratis online informatiebijeenkomst, dan vertellen we je er meer over!