Vastgoedstyling is een relatief nieuw vakgebied in Nederland, vandaar dat het lang niet voor iedereen duidelijk is wat een vastgoedstylist precies doet. Als je de definitie leest op wikipedia, dan valt meteen op dat de term vastgoedstyling en verkoopstyling door elkaar worden gebruikt en in feite hetzelfde betekenen.
Om je een goed beeld te geven waar een vastgoedstylist verantwoordelijk voor is, vertellen we je in dit artikel wat een vastgoedstylist juist niet is. En waar het vak grenst aan andere vakgebieden. Vastgoedstyling is een breed vakgebied, waarbinnen ook verschillende specialisaties mogelijk zijn. Een vastgoedstylist kan zowel een man als een vrouw zijn. Omdat het vak in de meeste gevallen door een vrouw wordt uitgeoefend, gebruiken wij in dit artikel regelmatig de ‘zij’ vorm. Maar ook mannen nodigen we graag uit om in dit mooie vakgebied aan de slag te gaan! 😉
Een vastgoedstylist is geen interieurstylist
Dit is één van de meest gemaakte fouten. Voor mensen die niet in ons vakgebied werkzaam zijn, lijkt vastgoed en interieur erg op elkaar. “Dat zijn stylisten die woningen inrichten”. Dat klopt ook, alleen zijn er wel een paar grote verschillen tussen deze twee beroepen aanwezig.
In het kort..… Een vastgoedstylist zorgt voor een aantrekkelijke woningpresentatie en maakt van een ‘thuis een huis’. Een interieurstylist doet juist het omgekeerde, die maakt van een ‘huis een thuis’.
Het grote verschil zit ‘m vooral in het doel en daardoor de doelgroep. Het doel van vastgoedstyling is een woning aantrekkelijk te maken voor de verkoop en richt zich met de styling op een breed publiek, de potentiële kopers. Interieurstylisten daarentegen zullen een woning juist specifiek voor de huidige bewoners stylen, zodat die een lange periode er zo prettig mogelijk in kunnen wonen.
Met vastgoedstyling wil je de stylingperiode zo kort mogelijk houden, namelijk alleen tijdens de verkoop. Verder is de return of investment leidend. Dat wil zeggen, de investering in vastgoedstyling dient zich minimaal terug te verdienen in een hogere verkoopprijs of een snellere verkoopperiode. Bij interieurstyling zal het budget van de bewoners leidend zijn. Daarbij wordt niet gekeken naar het commerciële plaatje, maar de wensen en behoeftes van de bewoners staan hier centraal.
Een vastgoedstylist is geen interieurverzorger
Omdat hygiëne een belangrijk aspect is in de aantrekkelijkheid van een woning, let een vastgoedstylist goed op ‘schoonheid’ van een woning. Een woning die er netjes uitziet, schoon is en fris ruikt, is aantrekkelijk voor kopers. Daarom zal een vastgoedstylist de verkopers altijd adviseren de woning voor de verkoop brandschoon te maken. Geur speelt hierbij ook een belangrijke rol.
De uitvoering van het schoonmaakwerk geeft zij als huiswerk op aan de verkopers van de woning of ze laat over aan een interieurverzorger. Zij is niet de aangewezen persoon om zelf te gaan schoonmaken, ze heeft slechts een adviserende rol.
Een vastgoedstylist is geen organizer of opruimcoach
Een huis verkoopklaar maken, begint vaak met het uit- en opruimen van een woning. Een vastgoedstylist weet precies op welke slimme manier een woning er opgeruimd uitziet. Zij geeft tips waarmee snel resultaat bereikt wordt. Dat zijn vaak andere tips dan die een opruimcoach geeft. Een professionele organizer gaat veel dieper in op het opruimproces en helpt bewoners structuur in de chaos te creëren. Dat gaat van administratie tot aan huishoudmanagement.
Een vastgoedstylist helpt haar klanten om snel, ‘quick & dirty’ een woning op te ruimen en niet om op lange termijn een ordelijke en nette woning te creëren. Als blijkt dat een woning en de bewoners echt hulp nodig hebben bij het opruimen en ordenen van hun spullen, dan kan het verstandig zijn extra hulp van een opruimcoach in te schakelen.
Een vastgoedstylist is geen makelaar
In het verkoopproces van een woning speelt de vastgoedstylist een cruciale rol. Zij is de specialist in de woningpresentatie en zorgt ervoor dat een huis aantrekkelijk online en offline voor de verkoop wordt gepresenteerd. Zij kan ook rondleidingen verzorgen, als gastvrouw tijdens een Open Huis fungeren, maar het ‘echte verkopen’ laat zij meestal over aan de makelaar.
Een makelaar regelt alle werkzaamheden rondom het verkopen van de woning (contracten, onderhandelingen, etc.).
Een vastgoedstylist is geen interieurontwerper, architect of bouwkundige
Misschien is dit misverstand wel in de wereld gekomen door populaire tv-programma’s zoals de TV-makelaar, waar onverkoopbare, extreem ingerichte woningen volledig worden verbouwd en omgetoverd worden tot instap-klare woningen. Hierdoor lijkt het dat vastgoedstylisten alleen worden ingeschakeld als een woning volledig opgeknapt en opnieuw ingericht moet worden.
Dat is gelukkig niet het geval. In deze programma’s zie je alleen de extreme probleemgevallen. De meeste woningen die in Nederland worden verkocht, verkeren in redelijke, tot goede, staat. Hebben geen (grote) technische gebreken en extreme interieurs, waardoor deze woningen met eenvoudige ingrepen snel kunnen worden omgetoverd tot aantrekkelijke verkoopobjecten.
Vastgoedstylisten richten zich voornamelijk op de cosmetische gebreken van een woning. De vergelijking van ons vak met dat van een visagist is heel verhelderend. Een visagist accentueert de sterke kanten van een gezicht en camoufleert of corrigeert de minder sterke punten met behulp van make-up, zonder daarin te snijden zoals een plastisch chirurg dat doet.
In feite doet een vastgoedstylist hetzelfde met een woning. Zij zal de pluspunten van een woning accentueren en de minpunten camoufleren met behulp van interieurelementen, zoals meubels, woonaccessoires en wand- en vloerafwerkingen, zonder dat een woning hoeft te worden verbouwd. Een vastgoedstylist let daarbij voornamelijk op de cosmetische gebreken van een woning.
Een bouwkundige, architect of interieurontwerper pakken de constructie en bouwkundige elementen van een woning aan. Die ‘snijden’ in een woning, terwijl een vastgoedstylist zich alleen op de afwerking van een woning richt.
De uitdaging voor een vastgoedstylist is om met bestaand meubilair en woonaccessoires een woning aantrekkelijk te maken voor een breed publiek. Waardoor budgetten laag kunnen blijven en de investering in een optimale presentatie voor de verkoop snel terug wordt verdiend. Bijvoorbeeld door een hogere verkoopprijs of een snellere verkooptijd van de woning.
Wij zijn benieuwd hoe jij over bovenstaande denkt. Heb jij nog aanvullingen of leuke vergelijkingen? Deel je mening hieronder!